Wat is voordeliger

de kachel 2 graden terugdraaien en dat de kachel in de nacht af en toe bijstookt, of de kachel terugdraaien en weer helemaal opstoken tot de gewenste temperatuur?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Een en ander is van factoren zoals isolatie ,glasoppervlakte ,soort verwarming, weer de volgende dag , bewoning etc dus niet zo een twee drie te berekenen.
Voorbeeld
temp vandaag 10 graden buiten regen ,geen zon
in huis 20 graden bijstoken 10 graden 3 personen thuis temp morgen buiten 15 graden met veel zon zonder regen niemand thuis veel glas op het zuiden
temperatuur door natuurlijke verwarming 22 graden bijstoken - 2 graden
door de verwarming in huis in de nacht op een verschil van 2 graden te zetten loopt het negatieve stoken op omdat het huis niet afkoelt, maar als je 6 graden aanhoudt hoef je ook niet te stoken omdat het huis vanzelf warm wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Daar is ergens een optimum idd... Is je huis overdag wel bewoond? is het niet 4 graden dat de temperatuur omlaag moet des nachts voor het optimum...

Het zou heel goed kunnen dat een soort ondergrens veel voordeliger is, maar om dat te bepalen is dan weer wel een hele klus...

Precies aangeven kan ik dat niet, maar het zou heel goed kunnen bij 4 graden lager te stoken des nachts dat het voordeligerder is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2 graden terugdraaien is voordeliger.

De energie die nodig is om weer op te warmen is veel meer dan de energie die nodig is om de kamer op een constante temperatuur te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb 's nacht een ondergrens van 16 graden ingesteld. Ik houd dus altijd een verschil van 4 graden aan. Omdat ons huis erg goed geisoleerd is zakt hij overigens 's nachts maar een graad of twee.

Toegevoegd na 35 seconden:
Dit was overigens volgens mijn verwarmingmonteur een voordelige instelling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag ik antwoorden door te verwijzen naar mijn vraag van een paar weken geleden? Ik denk dat je veel hebt aan de antwoorden die toen zijn gegeven.

Overigens denk ik dat het sterk afhangt van hoe goed je huis is geïsoleerd.
Cryofiel